Ontwikkelingen in 2018

Veel bedrijven hebben duurzame doelstellingen voor 2020. Mede daarom is er veel belangstelling bij bedrijven om samen met maatschappelijke organisaties te investeren in oplossingen voor duurzame economische ontwikkeling.
Er zijn veel goede financieringsmogelijkheden voor het werk van Solidaridad. Donoren vragen in toenemende mate om samenwerkingsverbanden met andere maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. Solidaridad Europa promoot samenwerkingsverbanden in het mondiale Solidaridad Network.
Een algemene trend is dat certificering, convenanten en sectorafspraken ter discussie worden gesteld. Er is steeds meer twijfel over de effectiviteit van die instrumenten omdat in ontwikkelingslanden de impact uitblijft en in sommige gevallen deze instrumenten zelfs slecht uitpakken voor kleinschalige boeren, zoals in de palmolie sector.
Het Nederlandse beleid voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen met de convenanten wordt in 2019 geëvalueerd, waarna het kabinet zal besluiten of meer bindende wetgeving noodzakelijk is. Politieke en publieke steun voor de convenanten is tanende. Omdat de ruimte voor vrijwillige afspraken grotendeels is benut, ligt het voor de hand dat Solidaridad zich meer met wetgeving gaat bezighouden.
In de Europese ontwikkelingssector worden onderwerpen zoals verantwoording en rapportageverplichtingen, goed bestuur en toezicht, integriteit en transparantie steeds belangrijker voor het vertrouwen in organisaties zoals Solidaridad – en niet alleen in de relatie met donoren, ook voor andere partners en de samenleving als geheel. Solidaridad in Europa voldoet of overtreft alle gestelde eisen.
De Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) werd in 2018 van kracht om persoonlijke gegevens wereldwijd te beschermen. Een speciaal team heeft er binnen Solidaridad voor gezorgd dat aan alle eisen van de verordening wordt voldaan. De organisatie, het beleid, procedures, systemen en beveiliging zijn aangepast aan de nieuwe wettelijke eisen.

Organisatie en personeel

De oprichting van Solidaridad Duitsland werd in 2018 formeel voltooid. Het kleine team werkt vanuit Freiburg en groeit stevig. In Utrecht werd het team uitgebreid met een lobbyist.
Het personeelsbestand van Solidaridad Nederland was in beweging in 2018. Vooral nieuwe banen en tijdelijke banen zorgden voor een personeelsverloop van 19%. Eind 2018 had Solidaridad Nederland 50 mensen in dienst (46 in 2017). Gemiddeld had het personeelsbestand een omvang van 44,5 FTE (40 in 2017). Het personeelsbestand groeide door meer werk en budget voor Solidaridad Europa.
Voortvloeiend uit de reorganisatie van Solidaridad, met een sterkere focus op de kernactiviteiten, zijn het functiehuis en de arbeidsvoorwaarden aangepast, inclusief nieuwe functiebeschrijvingen en een nieuwe handleiding voor competenties.

Communicatie en Campagnes

De productie van de film Engel in het suikerriet werd met de steun van de Nationale Postcodeloterij afgerond en beleefde haar Nederlandse première op het Movies that Matter festival in maart in Den Haag. De film geeft een schrijnend beeld van de leef- en werkomstandigheden van suikerrietkappers in El Salvador en hoe onze partners daar oplossingen voor zoeken.
In april publiceerde Solidaridad in samenwerking met een internationale coalitie van maatschappelijke organisaties de Cacao Barometer 2018, aan de vooravond van het grootste congres voor de cacao-industrie de World Cocoa Conference (WCC) dat in Berlijn werd gehouden. De internationale pers pakte het nieuws flink op en de aangedragen thema’s waren een belangrijk onderwerp tijdens het congres waar industrie en cacao producerende en consumerende landen goed vertegenwoordigd waren. Solidaridad organiseerde diverse workshops en lezingen tijdens WCC en kon zich goed profileren wat bijdroeg aan het ontwikkelen van de relaties met belangrijke partijen in de sector.

Vragen? Neem contact op met onze persvoorlichter

Team person

Aafke Wegerif